Vlastislav Beneš |
![]() |
![]() |
![]() |
Lesnictví je již delší dobu jedním z klíčových ekologických problémů současného světa .Tato skutečnost byla potvrzena na konferenci v Johanesburgu ( JAR) v roce 2003. Závěry této konference ještě více podnítily jednotlivé země, aby vynakládaly prostředky z vlastních rozpočtů na řešení problému úbytku původních lesů a na znovu zalesnění zemědělsky nevyužívaných ploch. Tento problém se rozhodly pomoci řešit i mezinárodní organizace mezinárodního charakteru a přední světové banky.
Na světě je pouze velmi málo zemí, které mohou nabídnout to čemu říkají naši potencionální klienti „český lesnicko dřevařský technologický balík“ a my to může nazývat česko lesnicko dřevařské know how (dále KH). Co je obsahem tohoto pojmu neurčuje vyvážející země (ČR), ale země dovážející.
Při návštěvách zahraničních potencionálních klientů byly zahraniční partneři velmi překvapeni komplexností možné české nabídky v lesnicko dřevařském oboru, ale současně byli doslova zděšeni absolutní nekoordinací která v ČR v této oblasti existuje. Současný svět vyžaduje komplexní uspokojení potřeb a to v jakémkoli oboru a tedy i v lesnicko dřevařském oboru. Nelze očekávat, že zahraniční partner bude dávat české vývozce dohromady, tak jak je tomu dosud.
Nositeli KH jsou MZe, MŽP, instituce podřízeným těmto ministerstvům, výzkumné ústavy, podniky, vysoké školy, jednotlivci – experti. Pořadí jmenovaných subjektů není důležité.Odborné asociace a sdružení, jako na př, ČAPLH se v oboru prosazování svých členů v zahraničí neangažují ke své škodě i ke škodě svých členů.
České KH bude světově uznáváno pouze tehdy, pokud o tom svět bude vědět. Neexistuje důstojná a reprezentativní prezentace tohoto KH, která musí být presentována na půdě FAO, Programu OSN pro životní prostředí, Světové banky, Meziamerické rozvojové banky a v rámci jiných reprezentativních institucí, vládním představitelům jednotlivých zemí. Neexistuje v ČR místo, kde by dosažené výsledky českého úsilí v této oblasti bylo možné předvést. ČR tak ztrácí možnost pozitivně se prezentovat na půdě mezinárodních organizací a zejména pak půdě EU. Tato záležitost bude dříve nebo později předmětem kritiky ČR neboť na půdě EU budou mít větší šance ty země, které budou důstojně EU reprezentovat kdekoli ve světě než ty země které budou s nastavenou rukou prosit o dotace. Tato záležitost spadá do kompetencí sféry EU a naši partneři v EU umí s touto odpovědností velmi dobře pracovat.
Na podporu exportu existují v ČR instituce typu CzechTrade, Hospodářská komora, EGAP a.s..,ČEB.a.s., zahraniční mise v ČR. V zahraničí pak působí zastupitelské úřady ĆR. Tyto instituce mohou pomoci, ale je třeba je k tomuto účelu řádně vybavit.
Presentovat své výrobky není dostačující na úrovni státních a proexportních institucí úrovni ani na podnikové úrovni, Firmy nemají cizojazyčné DVD,vhodné katalogy a jiné propagační materiály, předváděcí prostory (show rooms ). Je velmi špatnou vizitkou akviziční aktivita typu náš výrobek, vážený pane zahraniční zákazníku nemáte možnost vidět v ČR, ale můžete se s ním seznámit např. v Nikaragui.
Globální svět, v kterém žijeme vyžaduje globální expanzi při co nejširší nabídce, tak aby se podařilo v co nejvíce zemí zachytit alespoň částečně jedné nebo několika firmám, a tak si vytvořit předpoklady pro další prosazení. Předpoklad, že v některé zemi zavést vše co čeští odborníci dokázali vynalézt, a pak začneme náš produkt nabízet v širší míře v zahraničí, se zdá myšlenka moudrá. Pravda ale je, že byla moderní před padesáti lety a dnes je myšlení jiné. Je třeba bojovat o úspěch na mnoha frontách a získávat reference.
Exportní pracovníci českých firem v oboru mají velké problémy se základy techniky zahraničního obchodu, se znalostmi jazykové terminologie v zahraničním obchodě. Výsledek jejich činnosti proto není vždy dobrý kontrakt., mnohá nedorozumění, která mohou vzájemné vztahy narušit, ne- li ukončit.
Zahraniční obchod v rozvojových zemích se provádí jiným způsobem než např. ve vyspělých zemích Vývozce není jenom dodavatel stroje nebo služby, je současně poradcem, přítelem. Je třeba velmi nenápadně našeho partnera vést a to tak aby byl on spokojeni (a vydělal), stejně jako my- vývozci. V celé řadě zemí je předpokladem pro úspěch osobní vztah resp. úcta, nebo dokonce korektní přátelství, které nemá nic společného se zainteresovaností nebo dokonce s úplatkařením.Ve vlastní komerční činnosti leží tíha odpovědnosti na jednotlivých subjektech. potenciálních hospodářských závazků. Většina českých firem v oboru lesnictví a výrobci lesnicko dřevařských technologii nejsou připravena na zahraničně obchodní vztahy z hlediska zahraničně obchodního a jazykového. Co je horší odmítají se sdružovat a neuznávají týmovou práci.. Pokud se toto nezmění, nemohou být významnými hráči ve světovém lesnickém obchodě, i když k tomu mnohé předpoklady mají.
Rozvojová pomoc vlády ČR ( stejně jako jiných vlád na světě, které ji poskytují ) je určena k presentaci a měla by být impulsem pro navázání trvalých obchodních komerčních vztahů. Problém je, že velká část těchto vládních zdrojů skončí v osobních nákladech na cestovné a pobyty. Bylo by dobré, kdyby v tomto ohledu byla situaci v lesnictví / které dostalo tyto nemalé prostředky / jiná.
České lesnictví a technologie v dřevařsko zpracujícím průmyslu mají velmi dobrou šanci na úspěch v zahraničí. S ohledem na charakter komodity ( předpokládá se částečné financování ze státního rozpočtu) je úspěch podmíněn koordinací úsilí centrální sféry ( MZe,. MŽP. MPO, MZV) a soukromé sféry a to jak na straně ČR tak našich partnerů.